Morotskaka med valnötsmjöl (glutenfri, mjölkfri, sockerfri)

Nilla's Kitchen

Recipe in ENGLISH

Den här morotskakan, bakad med valnötsmjöl och sötad med dadelsirap, är mörk i färgen och naturligt fuktig i konsistensen (det går bra att använda agave eller annan sötning). Jag lärde mig baka amerikanskt när jag jobbade för en bagelbagerikedja i Prag i slutet av 90-talet, så sammansättningen och konsistensen av hur en bra morotskaka ska vara sitter i fingerspetsarna.

Trots det blev jag förvånad över hur fantastiskt resultatet blev när jag prov-bakade en – helt utan vetemjöl eller annan stärkelse. Jag använde rent valnötsmjöl istället för vetemjöl och gjorde bara små justeringar av proportionerna av de andra ingredienserna. Valnötsmjölet gjorde jag själv i matberedaren, se längre ned i receptet.

Kakan tappar inte i fukt över tid, utan håller sig upp åt en vecka i kylskåp.  Frostingen, som vanligtvis görs med cream cheese och florsocker har jag gjort med kokosgrädde och kokospalmsocker samt smaksatt med apelsinzest. Det går…

View original post 315 more words

Leave a Reply

